רקע
לאור ריבוי הולך וגדל של שימוש במכוניות חשמליות בישראל, משרד המשפטים הגיש לפני ימים אחדים הצעת חוק (תיקון לחוק המקרקעין) המתייחסת להתקנה והעברת תשתית טעינה לרכב חשמלי בידי בעל דירה. הכוונה לקבוע הסדר בכל הנוגע לביצוע עבודות ברכוש המשותף לשם העברת תשתית לצורך הקמת עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניה הצמודה לדירה בבית משותף.
עיקרי התיקון לחוק המוצע
עקרי התיקון לחוק המוצע עוסקים בשתי חלופות להתקנת עמדת טעינה.
- האחת: התחברות למונה החשמל המשמש את הרכוש המשותף.
- השניה: התחברות למונה החשמל הפרטי של אחת הדירות או התקנת מונה חשמל יעודי לעיין זה.
ככל שהכוונה לחיבור חשמל המשמש את הרכוש המשותף, תהיה נציגות הבית המשותף רשאית לקבוע תנאים בקשר לאופן התקנת התשתית וביצוע העבודות תוך התחשבות בנוחות, חזות הבית ובטיחות. הנציגות תהיה רשאית לקבוע תנאים הנוגעים לחיוב בעל המתקן בעלויות בגין חלקו העודף בחשבון החשמל המשותף.
במקרה ולא תהיינה הסכמות, הנציגות או כל בעל דירה יוכלו לפנות למפקח על בתים משותפים בכדי לקבוע תנאים או לשנות תנאים שקבעה הנציגות או בקשה למנוע התקנה ברכוש המשותף.
לעומת זאת כאשר מדובר בהקמת תשתית טעינה בדרך של התחברות למונה חשמלי פרטי של אחת הדירות או למונה חשמל חדש יעודי, מוצע מסלול מקל יותר עבור מבקש ההתקנה שיכלול רק הודעה לנציגות ולבעלי הדירות תוך התחייבות לבצע את התקנה תוך שמירה על הבטיחות.
העבודה תעשה באמצעות חשמלאי מוסמך תוך פגיעה קטנה ככל האפשר ברכוש המשותף ובחזית הבית.
בשני המסלולים ישא בעל הדירה, המבקש את הקמת תשתית טעינה, בכל ההוצאות הכרוכות בהקמה ובהחזקתה בהסרתה ובהשבת המצב לקדמותו וכן בהוצאות בגין הגדלת קיבולת מונה החשמל ככל שידרש.
הערות
- אין ספק שהגיע הזמן לבצע תיקון לחוק המקרקעין שכן כבר התגלו סכסוכי שכנים בעניין התקנת מכשיר הטעינה. אחת הסוגיות שטרם קיבלה טיפול במסגרת הצעת התיקון לחוק הינה קביעת פטור ברור מהוצאת היתר בניה. כיום אם חב’ החשמל מתבקשת לבצע חיבור חשמל לעמדת טעינה לרכב חשמלי היא דורשת הצהרת המזמין לפיה הוא מסכים לפרוק עמדת הטעינה וחיבור החשמל ככל שרשות מוסמכת (הכוונה לרשות המקומית והועדה המקומית לתכנון ובניה) תדרוש את פירוק העמדה. כמו כן נדרשת התחייבות לשפות את חב’ החשמל בגין כל הוצאה או נזק העלולים להגרם לה כתוצאה מהחיבור ללא היתר בניה. נראה שנכון יהיה להוסיף להצעת חוק שהתקנת מתקן טעינה תהיה פטורה באופן ברור מהיתר בניה בהתאם לתקנות התכנון והבניה (עבודות ומבנים הפטורים מהיתר) תשמ”ד 2014 , בדומה למזגנים, דודי שמש, קולטים, סורגים שילוט מסויים וכיוצ”ב.
- אין ספק כי בעקבות התרחבות השימוש ברכבים חשמליים יגדל הצורך בהקמת עמדות טעינה בין היתר בבתים משותפים. יהיה זה אך סביר להניח שתתעוררנה יותר ויותר בעיות ומחלוקות שחלקם יובאו בפני המפקח על בתים משותפים. כך תקבענה הוראות וכללים שבמשך הזמן יסייעו לבצע את ההתקנה במהירות תוך פגיעה מינימאלית בשאר בעלי הדירות.
- חשוב יהיה לכלול את מתקן ההטענה בפוליסות הביטוח של הבנין או של הדיירים ולבדוק שיש כיסוי ביטוחי מתאים שכן בהעדר ניסיון ומכיוון שמדובר במתקן חדש יחסית יש להבטיח כי נזק שעלול להגרם כתוצאה מהשימוש במתקן זה, הפעלתו וחיבורו לרכב יהיה מבוטח וינקטו האמצעים להפחית לכדי מינימום סיכונים ונזקים אפשריים.
- יש למנוע מקרים שבהם בעלי בתים צמודי קרקע מעבירים מחצר ביתם כבל חשמל מעל לגדר ע”ג המדרכה הציבורית בכדי לטעון את רכביהם החונים בצמוד למדרכה (בעיקר בלילה)! ובכך מסכנים את העוברים והשבים.