מטרד רעש – השכנים פתחו גנון בחצר הסמוכה? הרעש בלתי נסבל!

 


רקע

מי לא נתקל בין בעצמו ובין בקרב בני משפחתו או חבריו בתלונה הבאה: “אני כבר לא יודע מה לעשות, השכנה פתחה צהרון מולנו. אין לנו טיפת שקט והמכוניות של הורי הילדים חוסמים את הכניסה לחניה… נהיה פה גיהינום”.

רעש הבוקע מדירת השכן עלול להוות “מטרד”.פרושו של מונח זה בשפה המשפטית פגיעה שלא כדין באיכות חיינו במיוחד בשעות המיועדות למנוחה .

ננסה להבהיר מה ניתן לעשות בכדי למנוע את המטרד.

ניהול גן ילדים, צהרון, פעילות תנועת נוער או הפעלת חוגים בחצר הסמוכה לביתכם במיוחד כשאתם עובדים מהבית או מעוניינים בקצת שקט בצהריים עלול בנסיבות מסויימות להחשב כמטרד.

חשוב לדעת!

בתי המשפט אינם מתעלמים מקיומו. גיליתם שנפתח גן/גנון / צהרון חשוב לפעול בהקדם. עליכם להזמין חברה המתמחה במדידת רעש שתכין עבורכם חוות דעת מקצועית, האם מראות המדידות שהרעש אכן גבוה מהמותר. הקלטות של הרעש כפי שהוא נשמע מביתכם בשעות המנוחה, צילומי וידאו המתעדים את המכוניות החוסמות במשך זמן ממושך את הכניסה לביתכם ותיעוד מספר הילדים בחצר בשעות המנוחה. כל אלה בצרוף חוות הדעת לעיל יהוו תשתית ראייתית שתסייע לכם לשכנע את בית המשפט להוציא צו מניעה כנגד האחראי למטרד.

פניתם לשכן וניסתם להגיע עמו להבנות ולהמנע מהליך משפטי אולם הניסיון לא צלח? התייעצו עם עו”ד הבקיא בסוגית המטרדים על מנת שינחה אתכם כיצד נכון וראוי להתקדם מנקודה זו. לעיתים יש מקום לפנות לרשות המקומית ולבקש שתאכוף את הוראות החוק במיוחד אם קיים חוק עזר עירוני למניעת מפגעים שהשכן מפר אותו. חשוב לברר בנוסף אם יש בידי השכן רישיון עסק להפעיל את הגן. העדר רישיון יהיה בעוכריו בעת ניהול ההליך המשפטי.


סיפור המעשה

לפני ימים אחדים הוציא בימ”ש השלום בחדרה צו מניעה זמני כנגד שכנים שהפעילו צהרון לאחר שהשתכנע כי אכן מתקיים מטרד רעש בין השעות 14:00 – 16:00.
בית המשפט הסתמך על חוו”ד מומחה למדידת רעשים שנעשתה באמצעות מכשיר מיוחד. בחוו”ד צויין כי פעילות הצהרון בשעות המנוחה חרגה מהרעש המותר על פי התקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש). המומחה צרף לחוות הדעת קלטת שמע שהוקלטה על ידו שתעדה את הרעש מהחצר כפי שנשמע מבית הנפגע בשעות הצהרים. במקרה זה הוכיחו התובעים כי הם עובדים מביתם בין השאר בעבודות הדורשות ריכוז וכי הצהרון הופעל ללא רישיון עסק.
כפתרון ביניים ועד להכרעה סופית השתכנע בית המשפט להוציא כנגד השכנים צו הקובע שבין השעות 16:00 – 14:00 לא ישהו הילדים בחצר אלא יעסקו בפעילות בתוך הבית.
ניתוח החלטת בית המשפט מלמד שהצו הזמני יהפוך קרוב לוודאי לצו קבוע. בית המשפט הורה לשכנים מנהלי הגנון להזהיר את ההורים והספקים שלא לחסום את הכניסה לחניית השכן המוטרד.


חשוב לזכור !
אם סברתם עד עתה שכאשר מדובר בגנון / גן ילדים / צהרון / קייטנה וכיוצ”ב אין הרבה מה לעשות כנגד הרעש הבוקע מחצר או מדירת השכן ,מתברר שהתייאשתם מוקדם מידי.
במקרה זה יש להעזר בחוות דעת מקצועית שתצביע על רעש מעבר למותר בשעות המנוחה בהקלטות ובצילומים. בית המשפט אינו נותר אדיש כאשר הוא משתכנע שמנוחתכם מופרת באופן הגורם מטרד של ממש.

ראה: תא (חד’) 30355-11-16 גרוסמן נ’ סנדרוב
ניתן ב – 9.2.17, פורסם בנבו.