הטיסה אחרה או בוטלה האם מגיע לך פיצוי?

מי מאיתנו לא  שואל את עצמו טרם נסיעה לחו”ל אם מועד הטיסה ידחה או יבוטל  האם יפצו אותי? ואם כן במה?
הדחייה עלולה לשבש את החופשה כולה  ולעיתים עלול להגרם לנו בשל כך נזק של ממש. לא כולנו מכירים את חוק שירותי תעופה  (להלן:”החוק“)  שם, כך מתברר,  טמון הפתרון לשאלה.

סיפור המעשה

התובע  רכש עבורו ועבור בני משפחתו מחב’ אלאיטליה ששה כרטיסי טיסה מנמל התעופה בן גוריון לפלרמו שבסיציליה. הטיסה כללה עצירת ביניים ברומא.

שעה בטרם יצאו התובע ובני משפחתו לנמל התעופה, התקשר נציג חב’  אלאיטליה והודיע על איחור בטיסה . במקום לנחות בפלרמו בשעה 14:40 נחתו התובע וב”ב בשעה 22:45  .

התובע טען שהאיחור היה ביוזמת  הנתבעת שבקשה לאחר את הטיסה לרומא בכדי להוסיף נוסעים ולחסוך בעלויות.  ההגעה המאוחרת לפלרמו גרמה לכך שהתובע נאלץ לשהות לילה בפלרמו,  הפסיד יום שכירות של בית ששכר בעיירה סמוכה בסך 724 יורו וכן יום שכירות רכב בסך  88 יורו. כמו כן נאלץ התובע לשלם עבורו ועבור משפחתו מלון בפלרמו שעלה 700 יורו. התובע דרש בנוסף 488 יורו עבור עוגמת הנפש ובסך הכל 2000 יורו.  כיוון שפניות התובע לנתבעת לא זכו למענה הוא הגיש תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב.

חב’ אלאיטליה טענה כי האיחור נבע מסיבות שאינן בשליטתה שכן המטוס שהגיע מרומא לתל אביב איחר ולכן חל איחור ביציאת המטוס חזרה לרומא.

מה פסק ביהמ”ש?

בית המשפט בחן את העובדות וקבע כי הטיסה יצאה מתל אביב באיחור של 7:15 שעות ובטיסת ההמשך לפלרמו היה  איחור של – 7:25 שעות. לפיכך יש להחיל  את הכללים כאשר משך האיחור אינו עולה על 8 שעות.

במקרה של איחור כאמור לעיל זכאי הנוסע לקבל את ההטבות הבאות: מזון, משקאות ושירותי תקשורת.  הנוסע זכאי בנוסף להשבת התמורה או לכרטיס חלופי.  במקרה דנן בחר התובע בכרטיס החלופי. לכן חב’ התעופה אינה חייבת  לתת לנוסע פיצוי כספי.

אם נרכש הכרטיס מחב’ תעופה היא זו החייבת במתן ההטבות והפיצוי לנוסע ואם נרכש הכרטיס מגורם אחר שמכר לתובע מקום בטיסה, הוא האחראי למתן ההטבות והפיצוי.

בית המשפט נזף בחב’ התעופה על כך שהתחמקה ממתן תשובה לתובע על אף שהוא פנה שלוש פעמים בכתב ואינספור פעמים בטלפון. הנתבעת שלא התכחשה לכך  חוייבה בהוצאות בסך 2,000 ₪.

כדאי לזכור !

קיימים שני מצבי איחור :

האחד : טיסה שאיחרה בהמראה פחות מ – 8 שעות.

השני  :  טיסה שבוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות ומעלה.

במקרה של טיסה שאחרה ביציאה פחות מ – 8 שעות שני מסלולים:

הראשון:  איחור  – בין 2 עד 5 שעות  מהמועד הנקוב המזכה את הנוסע בקבלת מזון,

                משקאות ושירותי תקשורת.

השני:  איחור מעל 5 שעות אולם פחות מ – 8 שעות המזכה את הנוסע בהשבת התמורה או בכרטיס טיסה  חלופי לפי בחירתו.  אם הוצע לנוסע כרטיס  חלופי ביום למחרת והוא הסכים לכך, יהיה זכאי לקבל גם שירותי לינה ושירותי הסעה. אולם  אם האיחור נבע משביתה או השבתות מוגנות יהיה הנוסע זכאי להשבת התמורה וכן למזון ומשקאות ושירותי תקשורת בלבד.

במקרה של טיסה שבוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות ומעלה

הנוסע זכאי להטבות הבאות : מזון, משקאות, אירוח במלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר ,שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון,   2 שיחות טלפון וכן שליחת הודעה בפקסימיליה או דואר אלקטרוני  (לבחירת הנוסע).  בנוסף זכאי הנוסע להשבת תמורת הכרטיס או לקבלת כרטיס חלופי,  לפי בחירתו.

הפיצוי הכספי במקרה של טיסה שבוטלה הינו בהתאם למרחק כדלקמן:

עד 2,000 ק”מ –  1,280  ₪.

עד 4,500 ק”מ –  2,050  ₪.

מעל 4,500 ק”מ-  3,070 ₪.

כדאי לשים לב ! ב – 2017 תוקן החוק כך שבמקרה שלא נתנו ההטבות שהחוק קובע (הן במקרה של ביטול טיסה או איחור) רשאי בית המשפט לפסוק לנוסע בנוסף פיצויים שאינם תלויים בנזק עד לגובה   10,250 ₪.

חשוב לדעת שהחוק מונה תנאי פטור לחב’ התעופה או למוכר כרטיסי טיסה  במקרים כגון השבתה, נסיבות מיוחדות שלא בשליטתו או כאשר הנסיעה בוטלה בכדי להימנע מחילול שבת או חג.